Grækenland/Tyrkiet efterår 2008

09.09.08

Efter at have været i Slangerup siden den 11. juli 2008 er vi nu tilbage i Marmaris. Vi fløj med Pegasus, et tyrkisk lavprisselskab , midt om natten den 7. sept.  I lufthavnen mødte vi Bodil og Ole, som, dagen før vi skulle hjem i juli, havde lært os hvordan man kom billigt til Tyrkiet.  Vi havde givet 2,5 gange så meget for vore billetter i forhold til dem.

Det er lidt anstrengende at flyve om natten, først til Isanbul, derfra til Izmir og så med bus til Marmaris. Imidlertid fungerede det hele punktligt, så vi kom herned uden ventetider.

Vi har fået skiftet samtlige ventiler. En ventil til toilettet var  "rådden" og utæt og da ventilerne er 25 år gamle fik vi et selskab på havnen til at udskifte dem alle til en fornuftig pris. Vores overbygning har det ikke særlig godt med varmen, den er igen utæt som en si. Når jeg spuler dækker kan Grethe sidde om læ og få sig er et reelt brusebad - oven i købet varmt! Så jeg har bestilt min nye samarbejdspartner til at lave overbygning med et lag playwood. Det kan faktisk gøres til en rimelig pris - ca. det halve af hvad jeg selv havde kalkuleret det til!

Da vi var her sidst, spiste vi et par gange i en helt ny restaurant - den eneste på denne enorme plads. Restauranten er mange overtjeneres drøm. Lokalet er stort med gardiner og blomster, som slynger sig helt op under loftet. Bordene er dækket med masser af talerkener og glas og knive, gafle og skeer, som blinker i lyset og der er en udsøgt betjening af en masse tjenere. Der mangler bare en ting, og det er kunder. Vi var der et par gange og lokalet var demonstrativt tomt.

Nu har vi slået os på arbejdernes kantine, der kan man få et fornemt måltid mad for 24 kr. Serveringen er som den er i de fængsler, man ser på film, og lokalet er kedeligt indrettet med en masse firmandsborde, et billede af Attatyrk og en stor fladskærm, som viser nogle rædselsfulde tyrkiske kærlighedfilm, som mændene i lokalet sidder og savler over. Man drikker vand til maden. Det er faktisk velsmagende og menuerne skifter hver dag. Vi er ved at blive gode venner med ham der øser mad op. I dag fik vi to slevfulde suppe, 1,5 slevfulde ris, en afmålt portion kartoffelsalat og 2 stykker kylling samt vindruer. Vi kunne ikke spise op og var utrolig mætte.

Vi er kommet i vandet i dag og vil i morgen slappe af ved det pragtfulde svømmebassin før vi på torsdag smutter nordpå mod Kalymnos i Grækenland.

11/9 2008
Får betalt havnepenge og handlet og ligger for svaj i en bugt udenfor Marmaris - Kumla Buku. Bader og hygger med læsning m.m.

12/9 2008
Strid modvind til en skøn vig hvor man ligger godt beskyttet for det hele. En ung mand kommer ud i en gammel jolle med nogle særdeles slidte årer og hjælper os med ankringen. Jeg tilbyder ham nogle lirer for hjælpen men det må han ikke tage imod for tavernaejeren som han arbejdede for, hådt arbejde i den stærke blæst. stedet hedder Serce.

13.09.08
Let luft til Datca, en spændende ferieby med fest, farver og engelske cykelryttere fra Oxford. Amfibieteater og lækker musik til langt ud på natten.

14.09.08
let luft til en kending fra foråret - Knidos, også her er der et gammelt amfiteater og skøn vig hvor det er en fornøjelse at hoppe i det klare vand. Det er muligt at lægge til ved nogle pontonger ved en taverne - man kan også svømme derind.

15.09.08
Let luft og meget fugtigt først på dagen. Går til en vig vest for Bodrum - Gumbet og ankrer op. Ser en flok delfiner på vej herop og endnu engagn går der kludder i mit forsøg på at fotografere de smukke dyr.

.09.08
Ligger nu i Bodrum Marina. Bodrum er en meget levende by med mange turister - tilsyneladende ingen skandinaver! Skal i morgen tjekke ud. Lidt irriterende med alt det papir til læge, toldvæsen, politi osv. men tyrkerne er nu ganske hjælpsomme, det kniber det lidt med i Grækenland

18.9.08
Sejler til Kos og bliver smidt ud af den ny marina enten fordi alt er besat, eller også fordi vi har glemt at tage det tyrkiske gæsteflag ned?. En del luft til sidst, genua sætter sig fast da den skulle rulles ind. Med møje og besvær lykkes det. Mister min hat!! Lægger ind i den gamle havn ved fæstningsværkerne. Er gud ske lov så tidligt afsted fra Bodrum p.g.a vejrmeldingen, så vi er på Cos 9.30 så der er plads nok i den gamle havn.  Må igennem hele den tyrkiske og græske bureaukratimusik men de er nu flinke nok . De kan jo ikke gøre for at de er sat til at administrere nogle - ind imellem - særdeles tåbelige regler på en meget irrationel måde.

23.9.08

Har haft et par gode dage I den gamle Kos marina hvor der er megetliv af turistbåde som sejler til forskellige øer og til Tyrkiet.

Lå ved siden af en hollænder, som lovpriste værftet over ved siden af Bodrum, så der har vi nu bestilt plads for vinteren, så jeg må huske at afbetille i Marmaris!

Ligger nu i Pserimos og det er som at køre radiobiler når turistbådene om eftermiddagen kommer farende og bare skal have plads. Vi lå ved en lille kaj og blev puffet og skubbet fuldstændig hæmningsløst. Det hele tog et par timer så havde vi øen - næsten - for os selv igen.

24.9.08

Gik stille og roligt til Leros, lakki, som ligger på vestsiden af øen i en meget dyb bugt. Det er lummert og der er udsigt til en del luft de næste par dage. ligger for anker.

25.9.08

Ligger ind til kajen om formiddagen. Det er lige alt at vi kan få plads for der er forudbestilling, som vi ikke kendte til. Havnefogeden taler dansk, så vi fik derfor lov at blive - jeg elsker disse totalt usaglige beslutninger, når de er til gavn for os! Her er alle faciliteter inl. gratis internet og bar på kajen - man skal selv betale drikkevarerne.

28.9.08

Går og råhygger I Lakki - en by som iøvrigt er opført af Mosulini i slutningen af 30ÉRNE - og har gået en tur over til den anden side af øen til Pandeli. Det var lidt ulykkeligt, idet en sød tjener, som ekspederede os meget venligt og humoristisk, pludselig blev dårlig og måtte slæbes ind i privaten med bekymrede miner.

Man får en bule af motion på disse ture. En ting er at der kun er 2 km over til den anden side men hvilke 2! Det går op og ned ad trapper og smalle veje.

30.9.08

Havnefogeden kan fortælle at tjeneren har det fint han har lige set ham køre forbi!

Leros har haft stor strategisk betydning i verdenskrigene og specielt den sidste. Italienerne havde overherredømmet over øen siden 1. verdenskrig. P.g.a. en stor italiensk flådebase var der 7.000 italienere og 3.000 grækere på øen hvilket gik udmærket indtil facisterne satte deres præg på øen. Det græske flag blev forbudt, det blev forbudt at undervise i græsk o.s.v.

Den 26.september 1943 blev et græsk krigsskib sænket af tyskerne i bugten og over 100 mariner blev dræbt. Mosulini var faldet og Italienerne begyndte at slås sammen med grækerne og englændere mod tyskerne. Der var hårde kampe men tyskerne vandt. Vi var i dag ude på et museum i nogle underjordiske gange fra den tid. Meget spændende!

Øen er ikke overrendt og det sætter sit præg på priser i forretninger og på tavernaerne som er ca. 2/3 af priserne på f.eks. Kos.

Vi daffer til Kalymnos i morgen og ligger an til at modtage Annayou, Anemone, Annabell, Bettina og Stig. De kommer fredag den 3. oktober om aftenen håber vejret arter sig!

03.10.08

Sidder bogstavelig talt ovenpå Heaven, som har en internetcafe lige nedenunder hvor jeg sidder og nyder udsigten over Potia havn på Kalymnos.

Det er i aften Bettina med mand og unger kommer. Der er en del luft så vi bliver i havnen og håber vi kan nå at sige halløj ved midnatstid når de kommer fra Kos.

Det har regnet i nat men det er lunt og lidt lummert. Derfor er min placering oven på "himlen" velvalgt. Her er lidt køligt med lidt luft.

Ind imellem møder man mennesker, som i den grad ligner nogen man kender fra et andet sted og i anden sammenhæng. Således i dag hvor jeg mødte en fra et belgisk skib, som i den grad lignede den tidligere formand i Fr.sund Havn John. John undlod at hilse og det passede mig egentlig udmærket. Men kors hvor han ligner!

10.10.08

Har lige sagt farvel til ungerne efter en dejlig uge sammen med dem.

Vi er nu møre til at få skibet på land og komme hjem. Min moster - som vi holder meget af - har det ikke så godt, og hvis vi skal nå hende, inden hun falder bort, skal det nok være lidt hurtigt.

Vi var i PotiaKalymnos lørdag den 11. oktober 08. Hver lørdag får de fleste udlejningsbåde nye besætninger og mange er uden sejlererfaring - desværre også når det gælder skipperne. Vi taler om både på 40 til 60 fod med alt det lir man kan sætte på en sejlbåd idag. Potia, Kalymnos ligger kun ca. 10 sm fra Korfu, og er derfor et udmærket sted at starte, når man har fået udleveret nøglerne til "damperen". Men selvom havnen er udmærket, kræver den en del kunnen at anløbe, hvis der er en smule luft, idet der ikke er udlagt moringer. Da der heller ikke er nogen havnefoged, til at vejlede sejlerne, er der stort set alle muligheder for at levere underholdning i havnen. Anløbet sker med et anker godt ude i havnen, og så komme ind med rumpen først, og helst uden at lægge sit anker over nogle af de tidligere udlagte.
Denne lørdag kom der 7 af disse udlejningsbåde fra Kos. De 2 af disse både kom fint ind og havde tydeligvis prøvet det før. Men resten var færdeligt at se på og direkte farligt for mandskab og specielt materiel. En simpel ting som at bakke med en båd var stort set umuligt at finde ud af og disse halv og hel gamle skippere, de drejede som desperate på de store hjul - 2 på hver båd - for at få båden til at dreje derhen hvor en frelsende fortøjning kunne bjærge dem. Der blev fanget andre bådes ankre i læssevis og slået skrammer i hækken. Det værste var at folk kom op at skændes fordi et par ukyndige kan lave utrolig mange ulykker når de hjælpes ad. Det er dælemig ikke en start på en uges sejlerferie til 100.000 kr. der ser godt ud i fotoalmum m.m..

15.10.08.
Vi er kommet på land idag på et værft som hedder Yatlift og ligger lige udenfor Bodrum. Bodrum er en velbesøgt af alle nationers turister undtaget skandinaver, som kun sjællendt ses, hvilken nok mere beror på en tilfældighed end et bevidst fravalg, herregud så mange er vi jo heller ikke at vi kan besætte alle turistmål med majoritet.

18.10.08
Yat Lift er et billigt sted at have båden liggende for en vinter - ca 1.000 euro for et halvt år med optagning og søsætning. Stort set er det også det eneste der er billigt på pladsen.
Havnen er organiseret sådan, at al arbejde på bådene skal formidles af en meget manhaftig dame, som byder dig velkommen med åbne  arme så snart båden er på land. Hun omklamrer dig, indtil hun har fået lokket alle dine ønsker om køb af nye sejl, reperation af dæk, presenninger o.s.v. ud af dig. Så vidt er det lidt påtrængende men ok. Nu skulle vi have været til Marmaris Yackt Marine og havde et par tilbud liggende på en Lazyjack og bag, samt belægning af kahytsoverbygningen med playwood. De tilbud jeg fik på lazybag m.m. var ca. dobbelt så dyrt som det fra Marmaris. Playwoodbelægningen var helt i skoven, idet vores skrevne tilbud fra Marmaris var på 800 euro og Yatlifts tilbud var på 2.400 euro, og så indeholdt det ikke så meget, som det fra Marmaris. Den manhaftige ringede til Marmaris for at få verifiseret prisen, uden at spørge mig, hvilket jeg syntes var en dårlig ide! Vi ville også høre på en pris for at få malet båden, men det var stort set samme pris som for et par år siden i Danmark. Vi har derfor sagt nej tak til det hele og er ikke særlig populære hos autoriteterne p.g.a. vores afsløring af deres helt urimelige prissætning i tyrkisk målestok. I USA ville priserne vist være ganske normale. I bussen koster det 2 lirer, 2$ eller 1,25 euro at køre hvorhen den nu kører. Tænk at dollar ikke er mere værd pr. stk end lirer.

Der er mange fransktalende i Yatlift og en stor del af personalet taler betydelig bedre fransk en engelsk - det er virkelig usædvanlig og ikke særlig befordrende når værftet arrangerer møder for sejlerne. Vi har været med til et møde hvor majoriteten var fransktalende og de viste ingen barmhjertighed for de fem, som ikke talte deres smukke sprog.

Vi var idag inde og købe busbilletter til Izmir, så vi kan komme med en flyver onsdag aften den 22. oktober. Jeg kan se på det sidste jeg har skrevet at det nok er på høje tid, jeg er sgu lidt træt af fremmede lande, fremmed sprog, fremmed adfærd ja fremmed alting!